Ett enormt svek mot pendlarna!

3 september 2024

Ett enormt svek mot pendlarna!


Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun. Ett redan underdimensionerat system för pendlarna blir nu katastrofalt mycket sämre. Beskedet slår mot hela Stockholmsregionen och försämrar rörligheten för arbetskraften i regionen.

Sigtuna är en utpräglad pendlarkommun med tusentals personer som är helt beroende av en fungerande tågtrafik för att ta sig till och från jobbet (både Stockholm och Uppsala). Under många år har kommunen arbetat intensivt för att få gehör för problemen med den otillräckliga infrastrukturen och kollektivtrafiken. Bristen på gehör och investeringar från regeringen, Trafikverket och regionen har tvingat kommunen att dra ner på bostadsbyggnadstakten eftersom man inte kan bygga bostäder till människor som inte kan ta sig till och från sina arbetsplatser eller studieplatser. Beslutet om nedläggning är dessutom katastrofalt hanterat av SJ som inte haft någon som helst dialog med Sigtuna kommun som fick nyheten via media.
 
– Vi kräver att SJ’s ägare, det vill säga staten, ser över hur SJ fungerar och att dagens i det närmaste öststats-lika sätt att agera upphör eller att SJ avyttras till en ägare som förstår hur man bedriver järnvägstrafik som möter det faktiska behovet, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.
 
Pendlarna till och från Uppsala blir de mest drabbade då de inte har några alternativ eftersom regionens pendeltåg går över Arlanda och inte Märsta station. Det här kommer att slå hårt såväl mot kompetensförsörjningen som företagens vilja att etablera sig i Sigtuna kommun. Effekten blir också att Sigtuna återigen måste se över planerna för bostadsbyggande och dra ned dem ytterligare eftersom vi omöjligen kan bygga bostäder till människor som inte kan ta sig till och från jobbet.
 
– Vi vädjar nu till regionen att de mycket snabbt agerar och på något sätt kompenserar för bortfallet av en av de viktigaste pendlingsfunktionerna i området, fortsätter Olov Holst. Extra kapacitet på sträckan Märsta-Stockholm måste sättas in i rusningstrafik och trafik på sträckan Märsta-Uppsala måste upprättas av annan aktör, antingen av Mälartåg eller SL/UL. Att de idag trafikerar Uppsala via Arlanda är inte ett alternativ för pendlarna till och från Sigtuna kommun.
 
– Beskedet från SJ är som ett slag med knuten näve rätt i ansiktet på Sigtuna kommuns redan hårt prövade pendlare, avslutar Olov Holst.

Grattis Sigtuna kommun och Mattias!

18 december 2024
Den 17 december 2024 valde kommunfullmäktige Mattias Askerson till ny ordförande i kommunstyrelsen i Sigtuna fr.o.m. den 1 februari 2025....

Stora satsningar på välfärden, efterlängtade investeringar och skattesänkning

4 december 2024
Mål och budget för 2025-2027 är nu godkänd av kommunfullmäktige. Kommunledningens budget möjliggör såväl stora satsningar i välfärden som omfattande...

Mattias Askerson föreslås som ny KSO i Sigtuna

5 november 2024
Moderaternas fullmäktigegrupp har fattat beslut om att utse Mattias Askerson till kommunstyrelsens ordförande när Olov Holst avgår den 1 februari...