Skip to main content

Rekordöverskottet ska användas förnuftigt

By Insändare

På torsdag den 29 april ska kommunfullmäktige godkänna årsredovisningen för 2020. En årsredovisning för ett år med händelser ingen någonsin kunnat förutse.

I mars 2020, precis i början av Coronapandemin, visade den ekonomiska prognosen för året att det budgeterade resultatet på drygt 50mkr riskerade att förvandlas till ett underskott på drygt 30. Således en ”Coronaeffekt” på mer än minus 80mkr. Det nu aktuella bokslutet visar att sanningen blev en helt annan och Sigtuna gör som många andra kommuner i Sverige ett rekordresultat.

Resultatet uppgår till hela 142,2mkr (180,3 inklusive exploateringsintäkter), det vill säga 92mkr mer än det budgeterade på 50,3mkr. Det beror bland annat på att volymerna inom främst äldreomsorgen påverkades i en riktning som minskade kostnaderna och att Sigtuna erhöll statsbidrag i en utsträckning som förbättrade det totala resultatet. Det gör att till exempel självfinansieringsgrad och soliditet ökar, vilket skapar en stabil ekonomi som möjliggör framtida satsningar i verksamheterna.

Kommunen ska tillhandahålla tjänster av hög kvalitet och låg kostnad för skattebetalarna samt ge bra service. Under 2020 inleddes ”Serviceresan”, ett övergripande arbete med syftet att höja kvaliteten inom samtliga kommunala verksamheter. Arbetet började snabbt ge effekt och resultat i rätt riktning. Dessutom har det systematiska kvalitetsarbetet i grundskolan utvecklats och med ett smalare och vassare skolutvecklingsprogram är det väldigt glädjande att följa resultaten och framgångarna. Sigtuna hamnar nu på plats 24 av 290 kommuner när det gäller elevernas resultat. Fantastiskt jobbat av barn- och ungdomsförvaltningen och all personal på våra skolor!

Detsamma gäller utvecklingen på Arlandagymnasiet som länge brottats med stök, otrygghet och bristande studiero. I den årliga gymnasieenkäten i Stockholms län höjer sig Arlandagymnasiet rejält. Skolan ligger över snittet i de flesta kategorier, bland annat i lärarnas fokus på eleverna och i delaktighet i undervisningen.

Under 2020 genomfördes kommunens första hållbarhetsredovisning. Den ersätter den tidigare verksamhetsberättelsen för miljö, men är mycket bredare än så. Redovisningen omfattar samtliga verksamheter och ligger till grund för arbetet med målet att verksamheterna ska bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Det är dock mycket kvar att göra innan Sigtuna tillhör landets 50 bästa kommuner i alla verksamheter. Inte minst inom äldreomsorgen där en hel del kvalitetsarbete fortfarande krävs. Arbetet är högt prioriterat och vi fortsätter ta krafttag för att lyfta kvaliteten från de bottennivåer vi tog över efter tidigare socialdemokratiska kommunledningar. Att övergången från kommunal hemtjänst till externa utförare skedde mitt i brinnande pandemi gav dock dåliga förutsättningar för snabba resultat i ökad kvalitet och vi är väl medvetna om att stora utmaningar kvarstår.

Trots de utmaningar och de helt oväntade vändningarna till följd av pandemin, har den kommunala organisationen gjort ett fantastiskt arbete. Man har lyckats höja kvaliteten i de flesta verksamheter, samtidigt som man mycket framgångsrikt hanterat pandemins effekter.

Målet att Sigtuna ska vara en av landets femtio bästa kommuner att leva, bo och verka i ligger fast och årsredovisningen för 2020 visar tydligt att vi är på rätt väg. Steg för steg, på område efter område blir Sigtuna en bättre kommun att leva i.

 

Olov Holst, gruppledare (M)

Gill Brodin, gruppledare (C)

Pernilla Bergqvist, gruppledare (L)

Karsten Bjärbo, gruppledare (KD)

Lars Björling, gruppledare (SfS)

Granbarkborren måste bekämpas – även i Hällsboskogen

By Insändare

Miljöpartiet oroar sig för kommunledningens ”miljöambitioner” och skriver i en insändare att de ”uppvaktat” och bett oss ”ta vårt ansvar och säkerställa att naturvärden inte går förlorade” när delar av Hällsboskogen avverkas. Man får det att låta som om skogen ska skövlas och kommunledningen passivt tittar på. Så är det självfallet inte. Insändaren är ett bevis på Miljöpartiets okunskap och iver att tillämpa tom symbolpolitik.

Kommunledningen delar uppfattningen om Hällsboskogens värde för friluftsliv och rekreation och har mycket riktigt haft en dialog med Miljöpartiets gruppledare Karolina Windefalk samt markägaren om vad som ligger bakom den planerade avverkningen. Windefalk fick redan den 14 april svar på sin fråga, men vi svarar självfallet även i det här forumet eftersom budskapet inte verkat nå fram.

Den planerade avverkningen i Hällsboskogen ska genomföras för att bland annat bekämpa granbarkborrens härjningar. Bekämpningen utförs genom avverkning och borttransport av skadad skog enligt SkogsstyreIsens anvisningar. I kommunens egna skogsområden pågår också avverkning av skog som skadats av granbarkborrens angrepp. Problem med granbarkborren finns över hela landet och avverkningen måste göras för att förhindra vidare spridning. Det är en förutsättning för att bevara tätortsnära skogsområden.

Kommunledningen har god dialog såväl med den aktuella som med andra markägare runtom i kommunen och bevakar att avverkningen i våra skogar begränsas i möjligaste mån. Hällsboskogen kommer inte bli ”ett stort hygge” som Miljöpartiet oseriöst försöker göra gällande i insändare och på sociala medier. Det vore klädsamt om Miljöpartiet för en gångs skull förstod vad som krävs för att hålla vår fina natur levande.

Mats Weibull (M), ordförande bygg- och miljönämnden

 

 

 

 

 

 

 

 

Ideologi eller invånarens bästa?

By Insändare

Det är intressant att se hur Socialdemokraterna väljer vilken statistik och fakta de ska bygga sina argument på. Är det för att vilseleda eller för att de inte accepterar fakta som visar annat än partiboken säger?

Socialdemokraterna hänvisar bland annat till en mätning av kundnöjdheten inom äldreomsorgen som utfördes under tiden mars-maj 2020, det vill säga en period med hemtjänst i såväl kommunal som extern regi. De externa utförarna hade då haft en hel månad på sig att förbättra resultaten. Alla borde förstå att det inte är rimligt att döma ut de nya externa utförarna utifrån denna mätning.

Parallellt med detta påstår Socialdemokraterna att vi inte vidtagit några åtgärder för att förbättra hemtjänsten under våra tre år vid makten. Intressant, med tanke på att hemtjänsten under de femton åren som Socialdemokraterna hade makten i Sigtuna placerade sig bland de 25% sämsta och lägst rankade kommunerna i landet. Tycker inte Socialdemokraterna att de äldre förtjänar en bättre hemtjänst än så?

Såväl i opposition som efter maktskiftet har en av våra viktigaste prioriteringar varit att kvaliteten i äldreomsorgen och framförallt hemtjänsten måste höjas. Att låta externa utförare ta över delar av hemtjänsten har varit ett medvetet och välgrundat drag för att få till en genomgripande förändring i en verksamhet som uppvisat dåliga resultat under lång tid. Andra exempel är de nyligen fattade besluten om kvalitetshöjande åtgärder utifrån de utvecklingsområden som identifierats efter höstens brukarundersökning och beslutet på Äldre- och omsorgsnämndens senaste sammanträde om att fördela statliga medel till hemtjänsten med syfte att höja kvaliteten.

Revisionsrapporterna som Socialdemokraterna hänvisar till är utförda av oberoende och professionella revisorer, KPMG, och kommunens lekmannarevisorer, fd politiker i Sigtuna. KPMG väljer att väga in upphandlingen av hemtjänsten som en kvalitetshöjande åtgärd. Kommunens lekmannarevisorer medger att beslutet att genomföra upphandlingen av hemtjänsten hade syftet att höja kvaliteten, men att åtgärden i sig inte ses som en kvalitetshöjande åtgärd.

Undrar om det är de professionella revisorerna eller lekmannarevisorerna som är mest tillförlitliga?

Vi säger det igen – till skillnad från tidigare socialdemokratiska kommunledningar vidtar vi åtgärder, vi följer upp och vi utvärderar för att höja kvaliteten på tjänsterna vi tillhandahåller. Det är där vi är nu. Vi är inte på något sätt i mål och vi fortsätter arbetet hela tiden med invånarnas bästa för ögonen. Men vad gör Socialdemokraterna? Jo, på ideologiska grunder klagar de över allt vi gör. För det som kanske förbryllar mest, är varför de envisas med att få tillbaka en lågkvalitativ kommunal hemtjänst om det inte beror på ideologisk övertygelse?

Vi har försökt hitta svaret på detta och gått tillbaka i tiden för att se vilka argument som använts i ärendet om att upphandla hemtjänsten. Vid åtminstone två tillfällen har Socialdemokraterna öppet hänvisat till ideologi.

Följande textrader är tagna ur socialdemokratiska reservationer i beslut om upphandlingen:

  • ”Socialdemokraterna yrkar avslag på ärendet av principiella skäl då vi anser att denna verksamhet ska skötas i kommunens regi.” (2019-08-14)
  • ”Vi socialdemokrater har tidigare reserverat oss i andra föreliggande ärenden om upphandlingen av hemtjänsten då vi anser att man inte bör upphandla hemtjänsten av principiella skäl.” (2019-11-27)

Om det inte är ideologi, vad är det då?

Som sagt, vi har mycket kvar att göra och vi fortsätter göra vad vi kan för att höja kvaliteten på det som Socialdemokraterna lämnade till oss. Och vi gör det alltid med invånarnas bästa för ögonen.

Josefin Brodd (M), ordförande äldre- och omsorgsnämnden

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande

 

 

Tydliga skillnader mellan (M) och (S)

By Insändare

I en replik på vår senaste insändare (som skribenterna dessutom påstår vara ett svar på annan insändare, oklart varför) försöker Axelson och Johansson genom statistik visa att äldreomsorgen var bättre när Socialdemokraterna styrde kommunen. Man ska dock vara försiktig med statistik om man inte förstår hur den ska tolkas. Bakom siffrorna som (S) väljer att presentera från Socialstyrelsens mätningar från 2016, döljer sig nämligen det faktum att Sigtuna tillhörde de 25% sämsta kommunerna i landet. Under mer än tio år placerade sig Sigtuna i denna bottenkategori. Det är lång tid och att vända det kommer inte ske i en handvändning. Men en sak skiljer oss från (S), vi gör något åt saken. Vi är långt ifrån nöjda än, men med de satsningar vi nu gör, kommer vi göra skillnad för äldreomsorgen i Sigtuna kommun.

Att privatisera hemtjänsten är inget ideologiskt experiment som (S) påstår. För oss handlar det bara om en enda sak, att höja kvaliteten. Enligt Socialstyrelsens årliga undersökning är privata utförare av hemtjänst bättre än de kommunala på 14 av 16 jämförbara kvalitetsparametrar. Tyvärr stämmer det däremot att (S) gjort hemtjänsten till en ideologisk fråga. Det är bara väldigt svårt att förstå varför de klamrar sig fast vid en kommunal hemtjänst som de inte lyckats förbättra under sin långa tid vid makten. Det gör det tydligt att det för (S) är viktigare med ideologi än att på allvar försöka göra livet bättre för våra äldre.

 För ganska precis ett år sedan, samtidigt som Coronapandemin slog till, startade de privata utförarna sin verksamhet i Sigtuna. Socialstyrelsens regelbundna mätningar av brukarnöjdheten utfördes samtidigt. Därmed blev mätningarna till viss del svåra att jämföra med föregående år och kommunen valde därför att genomföra en extra mätning. Analysen av det resultatet som presenterades för Äldre- och omsorgsnämnden i december 2020 visade inte på någon förbättring, men heller inte den försämring (S) påstår. Analysen gav däremot en god bild av vad som behöver förbättras och ligger nu till grund för beslutet om kvalitetsåtgärder inom hemtjänsten som nämnden ska fatta nästa vecka.

Axelson och Johansson försöker också måla upp en bild av lägre vaccinationstakt i Sigtuna än i andra kommuner och att detta på något märkligt vis skulle vara kommunledningens fel. Det visar antingen på en generande okunskap eller en häpnadsväckande fräckhet.

För det första, kommunen har ingenting med vare sig tillgång till vaccin eller takten av vaccinering att göra. Det borde stå klart till och med för (S) i Sigtuna, att vaccinationstakten ytterst påverkas av landets tillgång till vaccin.

För det andra, det är den socialdemokratiska regeringen som fördelar vaccinet till landets 21 regioner som i sin tur fördelar till kommunerna utifrån tillgång.

För det tredje, hur mycket en kommun får avgörs bland annat av befolkningsstorlek och andelen äldre. Sigtuna har en av landets yngsta befolkningar och därmed färre äldre än i de flesta andra kommuner. Eftersom det för tillfället bara är de äldre som vaccineras är det inte konstigt att Sigtuna också får färre doser än en kommun med fler äldre. En logik som till och med Axelson och Johansson borde kunna ta till sig. Att säga att vaccinationstakten är låg på grund av moderat handfallenhet är ett nytt lågvattenmärke från Socialdemokraternas sida.

Många kommuner i landet gör ett rekordöverskott 2020, vilket är ett resultat av en regering som fullkomligt gödslat pengar över kommunerna. I många fall befogat, men i många fall också överilat. När vi pratar om en stabil kommunal ekonomi är det inte tillfälliga statliga pengar vi pratar om. Det handlar om en ekonomi som gör att vi även framåt kan bära våra egna kostnader och ha en buffert om det något år blåser snålt. En ekonomi som möjliggör satsningar på välfärden utan att bit för bit behöva sälja av kommunens mark som var fallet när (S) styrde.

Vi vet att en stabil ekonomi visserligen inte är något som Socialdemokraterna brukar sikta på i sin budget och det är också det som är en av de tydligaste skiljelinjerna mellan moderat och socialdemokratisk politik. Vi fortsätter därför arbeta för ordning och reda i ekonomin samtidigt som vi fokuserar på att höja kvaliteten från socialdemokratiska bottennivåer.

Josefin Brodd (M), ordförande äldre- och omsorgsnämnden

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med stabil ekonomi kan vi öka kvaliteten

By Insändare

Vi har sagt det förr och säger det igen – för att kunna tillhandahålla de välfärdstjänster vi måste till kommuninvånarna krävs en stabil ekonomi som grund. När vi samtidigt måste arbeta med att öka kvaliteten från de bottennivåer som vi tog över efter tidigare socialdemokratiska kommunledningar, krävs det kraftfulla åtgärder och strama tyglar. Annars kommer vi aldrig nå vårt mål att tillhöra de 50 bästa kommunerna i landet att bo, leva och verka i.

Detta gäller i hög grad verksamheten inom äldreomsorgen. När vi tog över efter tidigare socialdemokratiska kommunledningar var kvaliteten i äldreomsorgen och framförallt hemtjänsten bland de sämsta i landet. Ett av våra viktigaste mål har därför hela tiden varit att öka kvaliteten och utveckla äldreomsorgen på ett hållbart sätt.

Tack och lov har vi på kort tid lyckats vända kommunens ekonomi från ett stort budgetunderskott till ett betydande överskott. Det betyder inte att vi nått våra mål eller är nöjda, men det ger oss goda förutsättningar att fortsätta arbetet med att öka kvaliteten. Denna tid har givetvis inneburit tuffa, men också helt nödvändiga prioriteringar.

I alla lägen tar oppositionen chansen att kalla vårt ekonomiska uppföljningsarbete för nedläggning och nedskärningar. Socialdemokraterna har uppenbarligen ett ganska kort minne eller så väljer de bara att inte minnas de besparingar som de själva var ansvariga för. Under åren 2014 till 2017 var summan för effektiviseringar inom Äldre- och omsorgsnämnden hela 19 792 000 kr. Socialdemokraterna valde år 2016 att ogenerat lägga en tredjedel av kommunens totala effektiviseringsbeting på just Äldre- och omsorgsnämnden.

Det finns nog ingen kommunledning som väljer att effektivisera för skojs skull. Effektiviseringar görs för att man ska nå eller upprätthålla en stabil ekonomi. Socialdemokraternas effektiviseringar var, som bekant, inte lyckade. Resultaten uteblev och kommunen fortsatte att redovisa stora underskott. Det ekonomiska arbetet sedan vi tog över hösten 2017, har varit ett stålbad med effektiviseringar som varit tuffa, men helt nödvändiga och därmed också givit resultat och förutsättningar att nu kunna fokusera på kvaliteten.

Det gångna pandemiåret har gjort bristerna inom äldreomsorgen mer tydliga än någonsin tidigare. I princip alla landets kommuner har ett hårt arbete framför sig för att kunna nå förbättring inom äldreomsorgen, såväl inom hemtjänsten som på de särskilda boendena. Det behövs omfattande förändringar på nationell nivå, men det finns mycket som kommunerna kan göra redan nu.

Att Sigtuna nu har en ekonomiskt stabil grund att stå på gör våra förutsättningar goda. Redan nu är vi först i landet med att ha alla våra särskilda boenden kvalitetscertifierade, något som flera andra kommuner i landet uppmärksammat.

Ytterligare åtgärder som är på gång under 2021:

– Fler sjuksköterskor i Särskilt Boende för ökad sjukvårdskompetens

– Legitimerad dietist för att minska risken för undernäring och andra kostrelaterade problem.

– Äldrepedagoger i Särskilt Boende för att öka de äldres livskvalitet.

– Ökade språkkunskaper bland personalen, samt kompetens- och ledarskapsutveckling för en tryggare och mer tillfredsställande omsorg.

– Utökad dagverksamhet för att främja ett aktivt liv för de äldre och stödja anhöriga.

– Trygg hemgång för äldre efter sjukhusvistelse. Det ska vara trygg för äldre att fortsätta bo hemma även om förutsättningar förändras.

– Fortsatt utveckling av partnerskapet mellan kommunen och hemtjänstutförarna för att öka kvaliteten i hemtjänsten.

Utöver de stora satsningarna som vi gör för att höja kvaliteten i äldreomsorgen får kommunen även stora ekonomiska tillskott i form av statsbidrag. Dessa pengar ska användas förnuftigt så att vi kan skapa en kvalitetshöjning som är hållbar över tid. Vi är fast beslutna att nå våra mål och med dessa åtgärder tar vi bestämda steg i arbetet med att öka kvaliteten i äldreomsorgen.

Josefin Brodd (M), ordförande i äldre- och omsorgsnämnden

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande

 

Tryggt och snyggt i Sigtuna kommun

By Nyheter No Comments

Det är inte bara ordning och reda i ekonomin, förbättrad service till invånarna eller stöd till utsatta branscher, som är på gång i Sigtuna. Det finns också en hel del annat som görs, planeras för och ligger i startgroparna. I det här numret kan du läsa om hur vi hoppas kunna göra Sigtuna tryggare och trivsammare för alla samt Annas viktiga område.

Här finns hela tidningen: 210225-FokusSigtuna-webb1

Tre till sex böcker – i veckan

By Insändare

Genom ett antal utspel hävdar Sigtunavänstern (S och V) att kommunledningen lägger ner Valsta bibliotek. Vänstern häver till och med ur sig att ”Biblioteksdöden kommer till Valsta”. Det är fel, det är faktaresistenta uttalanden och visar på ett häpnadsväckande försök att dölja sina egna tillkortakommanden.

Låt oss titta på fakta. Biblioteket i Valsta har under många år dragits med stora problem. Förutom problem med lokalen som fastighetsägaren vägrade åtgärda, med en två år lång nedstängning till följd, kan de stora problemen kopplas till den utbredda otrygghet som finns i och runt Valsta centrum. Den ökande otryggheten har lett till ett dramatiskt minskat antal boklån och arbetsmiljöproblem med biblioteksanställda som känt sig utsatta. Det senaste året har det lånats ut ca tre till sex böcker i veckan. Det är alltså inte kommunledningen som sviker biblioteket, det är invånarna som uppenbarligen inte är nöjda med hur biblioteket och dess omgivning fungerar.

Vad vill då Sigtunavänstern göra? Jo, fortsätta som vanligt, inte göra några förändringar, bortse från fakta och sopa problemen under mattan. Och framför allt – försöka få det att framstå som att kommunledningen sviker Valsta. Det är inte bara oärligt, det är dessutom korkat. Sigtunavänstern förmådde inte, under tiden de själva styrde, komma med konkreta förslag på hur de skulle komma till rätta med problemen. Istället tilläts otryggheten fortsätta rota sig och nu sitter vi med resultatet av deras inaktivitet.

Vår övertygelse är att Valstaborna efterfrågar en annan typ av verksamhet än ett traditionellt bibliotek som bara består av bokhyllor. Ett folkbibliotek är inte en lokal med böcker, utan en verksamhet som främjar läsning, kunskap och demokrati. Med närheten till biblioteket i Märsta centrum kommer tillgången till litteratur även fortsatt finns för Valstaborna samtidigt som fokus ligger på att öka läsandet och främja möten mellan människor.

Kultur- och fritidsförvaltningen arbetar för högtryck med förslag att fylla cafédelen med medborgarservice i form av kontaktcenter, närvaro från kompetenscenter, trygghetscenter och föreningsaktiviteter. Kulturskolan kommer ta plats i Valsta med prova-på-verksamhet, kurser och framträdanden. Även en hel mängd aktiviteter som ska verka för att öka läsintresset- och kunskapen planeras.

Allt det här redogjordes för på nämndens sammanträde förra veckan. Att en av de som nu skrivit den kritiska insändaren då framförde sin positiva förväntan på den nya inriktningen plötsligt ändrar sig och rättar sig efter partipiskan är beklämmande och visar att det för Sigtunavänstern i grunden inte handlar om att få biblioteket att fungera.

Ingen tidigare kommunledning har satsat, eller ens föreslagit så stora satsningar, som vi gjort och kommer göra fram till 2030 för att komma till rätta med problemen i Valsta. Inte minst gällande otryggheten som håller invånarna borta från centrum och biblioteket.

Förbättring kräver förändring.

 

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande

Lars Björling (SfS), ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Karolina Holst (M), vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden

 

Sigtuna tillhör landets mest segregerade kommuner

By Insändare No Comments

Sigtuna tillhör landets mest segregerade kommuner. Det visade en extern analys av kommunens socioekonomiska struktur. Resultatet var inte oväntat och såväl innan som efter maktskiftet 2017 har vi uppmärksammat problemet. Segregation är ett problem som skapar mänskligt lidande, otrygghet och stora kostnader. För att komma till rätta med detta har kommunledningen initierat ”Samhällsbyggnadslyftet”.  Det innefattar både sociala insatser och fysiska bostadspolitiska åtgärder. De segregerade områdena är direkt kopplade till det stora antalet hyresrätter som Socialdemokraterna lät bygga under sin tid vid makten. Med det tydliga resultatet av analysen som grund ska vi återställa balansen mellan upplåtelseformerna och bygga ett hållbart samhälle genom att vara noggranna med vad, hur och var vi bygger och samtidigt sätta in bevisat effektiva sociala insatser där behovet finns. Samhällsbyggnadslyftet kommer vara tongivande många år framöver.

En direkt följd av segregationen är otryggheten som tilläts bita sig fast under det långa socialdemokratiska styret. Även innan maktskiftet föreslog vi trygghetsskapande åtgärder, då tyvärr för döva öron. När vi tog över satte vi in omfattande åtgärder och numera avdelar även polisen stora resurser till kommunen. Mycket tack vare vårt tydliga fokus på att öka tryggheten.

Den fysiska miljön är viktig för invånarnas allmänna välbefinnande. På flera platser utför vi stora upprustningsprojekt. Till exempel förvandlingen av Borgmästarängen, den kommande upprustningen av Hamnplan, Strandpromenaden och Stora gatan i Sigtuna stad. I Märsta ska Kanonkulleparken rustas upp med bl.a. grillplatser, promenadslingor och i Valsta ska området runt centrum lyftas genom flera åtgärder. Överallt ska belysning förbättras, tunnlar rustas upp och mörka snår röjs. Det ska vara tryggt och snyggt i Sigtuna kommun.

Mycket arbete kvarstår, men steg för steg går vi i rätt riktning för att Sigtuna ska bli en av Sveriges bästa kommuner att leva och verka i.

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande

Äldreomsorgen är högt prioriterad under 2021

By Insändare No Comments

År 2020 var som bekant ett mörkt år, inte minst inom äldreomsorgen. Det finns behov av stora förändringar på nationell nivå, men det finns också mycket kommunen kan göra redan nu. I budget för 2021 förstärker kommunledningen Äldre- och omsorgsnämndens ram med ca 33 miljoner. Det är en stor satsning, med syfte att hitta långsiktiga och hållbara arbetssätt inom äldreomsorgen, samt att höja kvaliteten och öka de äldres upplevda trygghet, hälsa och välbefinnande.

Under 2020 blev det tydligt vad vi behöver satsa på för att öka kvaliteten inom äldreomsorgen. Tydlighet och rutiner i arbetssätt är av största vikt. Därför fortsätter vi arbetet med att kvalitetscertifiera våra särskilda boenden. Det finns också ett stort behov av att höja den medicinska kompetensen. Vi avsätter medel för att öka bemanningstätheten när det gäller sjuksköterskor och vi förstärker hälso- och sjukvårdsorganisationen med en dietist och en apotekare. Utöver detta gör vi även satsningar för att utveckla ett nära och tydligt ledarskap, kompetensutveckling för personalen och för att höja personalens språk-kunskaper i svenska.

Att arbeta förebyggande och hälsofrämjande utifrån individens behov är viktigt inom äldreomsorgen. För att utveckla det arbete som utförs redan idag, ska det under 2021 anställas äldrepedagoger som ska arbeta på våra särskilda boenden. Slutligen tillförs även medel för att utveckla så kallad Trygg hemgång efter sjukhusvistelse, införa tillsyn via nattkamera och för att utöka antalet platser i dagverksamheten.

Josefin Brodd (M), ordförande, Äldre- och omsorgsnämnden

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande