
I tidigare insändare har det framförts kritik mot att det är trångt på Märsta station. Och tyvärr kommer det fortsätta vara det eftersom den socialdemokratiska och miljöpartistiska regeringen satte stopp för den redan överenskomna ombyggnationen som skulle finansierats gemensamt avTrafikverket (staten), landstinget och Sigtuna kommun. Efter regeringens beslut att återkalla Trafikverkets del av satsningen faller hela planeringen av ombyggnationen av stationsområdet.
Det var inget annat än ett stort svek mot kommuninvånarna som får fortsätta dras med en Pressbyrå som stationshus och trånga spärrar. Det är inte heller försvarbart när man säger sig vilja gynna användandet av kollektivtrafik.
Visst behöver Märsta ett nytt stationshus/resecentrum! Först och främst för alla pendlare, men det är också viktigt för hela stationsområdet som har stor utvecklingspotential för hela kommunen.
Moderaterna vill att Märsta station ska bli ett modernt bostads- och resecentrum. Stationen ska ha en ordentlig vänthall, regnskydd mellan stationshuset och biljetthallen, utökad pendlarparkering och planskild korsning för gående från/till östra sidan av järnvägen. Vi vill också att en snabbförbindelse mellan Sigtuna stad, stationen och Arlanda etableras.
På kort sikt kommer vi vidta åtgärder genom en ombyggnad av biljetthallen med bl.a. fler spärrar för att minska trängseln vilket ”frekvent tågresenär” och många andra resenärer ser ett stort behov av. Ombyggnaden kommer att genomföras under hösten, men det räcker inte, mer behöver göras för att kommunens invånare ska få en funktionell station och det hoppas vi få jobba vidare med efter valet.
Mats Weibull (M),
ordförande bygg- och trafiknämnden